söndag 10 augusti 2014

The Evolution of Mara Dyer - Michelle Hodkin

Titel: The Evolution of Mara Dyer
Författare: Michelle Hodkin
Serie: Mara Dyer #2
Antal sidor: 544
Språk: Engelska
Utgiven: Oktober 2012

Finns att köpa på Adlibris, CDON och Bokus.

OBS! Då boken ingår i en serie kommer spoilers för den första delen förekomma!

Efter chocken från att ha sett Jude på polisstationen, helskinnad och vid liv, fick Mara ett sammanbrott och blir nu tvungen att påbörja psykiatrisk vård tillsammans med andra ungdomar med problem. Ingen tror på henne när hon säger att Jude överlevde olyckan, ingen utom Noah. Han gör allt han kan för att hjälpa henne, men Mara är inte längre säker någonstans, inte ens i sitt eget hem. Vad är det som Jude vill henne och hur långt är han villig att gå för att uppnå sitt mål?

Jag blev ganska besviken på The Unbecoming of Mara Dyer, som så många verkar tokälska, så det kom som en stor överraskning hur mycket bättre jag gillade uppföljaren. The Evolution of Mara Dyer har ett bättre tempo, mycket tack vare att det läggs mycket mindre fokus på kärlekshistorien än det gjorde i ettan, vilket var ett av mina största klagomål. Nej, här ligger fokus på handlingen, på att lista ut vad det är som händer och varför det händer och det är både intressant och engagerande.

Jag är fortfarande inte helt såld på Maras och Noahs förhållande, eller på dem som karaktärer för den delen, men jag tycker att det har skett en del förbättringar på de fronterna då de inte alls störde mig lika mycket som förut. Faktum är att jag emellanåt tyckte att romansen var rätt söt och jag gillade att Noah stabiliserar Maras tillvaro. Jag önskar bara att Mara inte var så medberoende och jämt förlitar sig på att Noah ska fixa allting åt henne - oftast med hjälp av sina pengar. Det blir även tröttsamt att hon ofta beskriver Noah som perfekt. Ingen människa är perfekt; alla har vi våra fel och brister. Noah är fortfarande alldeles för hemlighetsfull och hans uppvisningar av total arrogans är visserligen inte lika frekventa som i första boken, men de går mig ändå på nerverna. Dock har han faktiskt vuxit en del som person sedan ettan, vilket jag uppskattar väldigt mycket, och jag tycker att han är en mycket mer intressant karaktär än Mara.

En av de största styrkorna i ettan är de skrämmande och obehagliga stunderna och att läsaren ofta får undra över vad som är verkligt och vad som bara utspelar sig inuti Maras huvud. Detta fortsätter i The Evolution of Mara Dyer och den gör det till och med ännu bättre. Och tack vare tempot är det spännande i stort sett från början till slut.

Jag trodde inte att det skulle hända, men jag är nu mycket mer positivt inställd till den här serien och jag ser fram emot att läsa den tredje och avslutande delen, The Retribution of Mara Dyer, som släpps nu i november. Visst, några av problemen från ettan finns fortfarande kvar, men mycket annat har förbättrats och allt som allt var det här en väldigt trivsam och spännande läsupplevelse.

8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar